Pieterpad

16 oktober 2011

Pieterpad wandelaars die opmerkingen hebben over de route VenloSwalmen (deel II) en overnachten in bed en breakfast Aad Poshoes te Beesel. In verband met de aanleg van de A74 is de route van het Pieterpad gewijzigd tussen de Onderste Molen bij Venlo (kijkpunt 2 op kaart 30) en grenspaal 441 (op kaart 31). De oude route van het Pieterpad is hier niet meer toegankelijk. Onderstaand een aangepaste routebeschrijving voor dit gedeelte. De nieuwe route is tevens gemarkeerd.

pieterpad etappe Venlo - Swalmen

Deel II etappe Venlo – Swalmen

Richting Noord – Zuid

kaart 30, blz 119, regel 4

Na huisnr. 84 links aanhou­den en iets verder Venlo uitlopen. Vlak na huisnr. 108 linksaf een breed fietspad inslaan. Een smal paadje naar rechts negeren maar daarna rechtsaf door een klaphek gaan. Aan het einde linksaf, langs het water. Het pad gaat omhoog. Bovenaan op een splitsing rechts houden en vlak daarna weer door een klaphek gaan. Aan het einde van dit pad voor een akker linksaf gaan, en direct daarna op een splitsing rechts houden, de akker dus aan de rechterhand houden. Aan het einde van de akker rechtsaf langs een stenen muur (links). Er volgt een haakse bocht naar links. Daarna komt u uit bij de zij-ingang van een voormalig klooster (thans Emmaus kringloopwinkel). Hier naar rechts de asfaltweg volgen, die ca. 150 m verder schuin op een andere weg uitkomt. De weg oversteken en naar rechts het voetpad langs de weg volgen. op vrijdag 21-10-2011 is deze opmerking gekomen van wandelaars die het Pieterpad gelopen hebben. Vergeet voorlopig de orginele tekst tussen de haaken [Bij de derde haakse bocht het pad langs de andere zijde van de weg vervolgen] en daarvoor kunt U het beste

-> De tijdelijke weg nemen die met een bocht links over de nieuwe A74 gaat ! <-

tot aan een verkeersweg (Kaldenkerkerweg). De Kaldenkerkerweg eerst 40 m naar rechts volgen, de weg oversteken en dan 130 m links gaan  tot een dalend pad naar rechts langs een slagboom. Direct daarna linksaf een pad tussen twee hekken door volgen. Aan het einde linksaf, een stijgend pad. Boven gekomen het pad verder volgen. Op een schuine kruising even links houden maar direct daarna op een splitsing rechts gaan. Na een bocht naar links een omheind gebouwtje rechts passeren. Aan het einde rechts gaan, een brede zandweg. Dit pad langs de grens met Duitsland verder volgen. Na ruim 1,5 km op een splitsing bij grens­paal 439 links aanhouden, grens blijven volgen en het café rechts houden.

Lees nu verder bij kaart 31 regel 6.

Richting Zuid – Noord

kaart 31, blz 121, regel 15

Bij grenspaal 439 rechts houden. Het pad steeds volgen tot u na ruim 1,5 km bij grenspaal 444A en een omheind gebouwtje bent gekomen. Voor dit gebouwtje linksaf slaan en vlak daarna op een splitsing rechts houden. Aan het einde voor een voormalige stortplaats linksaf en direct daarna weer rechts. Aan de rand van de bebouwing gaat het steil naar beneden. Daarna rechtsaf een pad tussen twee hekken inslaan. Dit komt uit bij een metalen slagboom voor een verkeersweg. Deze weg ca. 130 m naar links volgen, oversteken, een klein eindje terug lopen, en dan linksaf een voetpad volgen langs de weg Ulingsheide. Net voor  een haakse bocht het pad langs de andere zijde van de weg verder volgen. Er volgen nog twee haakse bochten voordat het pad uiteindelijk ophoudt. Hier de asfaltweg oversteken en schuin links een kleinere asfaltweg inslaan in de richting van een ijzeren toegangshek. Voor het hek linksaf, langs een muur (rechts). Er volgt een haakse bocht naar rechts en dan aan het einde linksaf langs een akker. Op een splitsing links houden. Ruim 200 m verder een pad schuin rechts negeren, maar vlak daarna een kleiner pad rechts achter een metalen slagboom inslaan. Na het passeren van een klaphek verder rechtdoor gaan tot voor een diep gelegen waterplas. Linksaf een dalend pad langs het water volgen. Aan het einde rechts, u komt dan met een klaphekje uit op een asfaltweg die u naar links volgt. Aan het einde rechts, en vlak daarna op splitsing links, Onderste Molenweg. Aan het einde rechtsom buigen en op splitsing links houden, nog steeds Onderste Molenweg.

Lees nu verder bij kaart 30, regel 16.